Menu Sluiten

HOE SNEL REAGEER JE OP MARKTVERANDERINGEN?

In een van mijn eerdere blogs geef ik aan dat het Canvas Business Model een handige tool is om onder meer inzicht te krijgen in de marktveranderingen en de invloed daarvan op je onderneming.

Onlangs werd deze blog met de titel: Wanneer wordt de kopersmarkt weer gezond? via twitter meermaals ‘ge-re-tweet’. Daarbij kwam de vraag naar voren waarom het Business Model Canvas het best bruikbaar is bij onzekerheden over de markt.

Het Canvas model geeft in negen bouwstenen, kraakhelder weer waar je onderneming staat. Zeker wanneer je het Canvas model onder begeleiding invult. Zo ontstaat er een visueel krachtig beeld van de organisatie, laten we het een soort van nul meeting noemen.

Vanuit deze basis is het mogelijk om je organisatie in iedere situatie te visualiseren. Iedere verandering kun je uitdrukken in het model, want iedere verandering heeft betrekking op één of meer bouwstenen van het model.

Iedere verandering die je simuleert in het model geeft je de mogelijkheid om gestructureerd alle gevolgen voor alle bouwstenen te doorlopen. Wanneer je dit doet ben je ervan verzekerd dat er niets wordt overgeslagen of vergeten. Dit kan aan de hand van een aantal spiekbriefjes die ik heb samengesteld, een soort praktische checklist.

Joëlle Maaseik CanvasJuist doordat er een praktische en efficiënte manier is om de negen bouwstenen op hun waarde te beoordelen, is dit business model bij uitstek geschikt om snel in te springen op iedere onzekerheid van de markt. Een business model als Canvas leert je steeds sneller je business te plaatsen in de ontwikkelingen en veranderingen van de markt.

De bouwstenen en de specifieke elementen die voor jouw onderneming bepalend zijn worden op den duur de filter waardoor je kijkt. En door deze Canvas filter zie je gebeurtenissen op de markt en de gevolgen hiervan voor je onderneming in een oogopslag.

Het Canvas Business Model, mits correct ingevuld en dus zeer kritisch toegepast, is het model bij uitstek om snel te reageren op veranderingen. Net zoals ieder bouwwerk is het fundament van essentieel belang.

Bij het Canvas model is dit niet anders. Je fundament bouw je, best samen met een buitenstaander, zorgvuldig op. Dit doe je door alle negen bouwstenen goed te beoordelen. Goed beoordelen wil hier zeggen, kritisch en volledig waarheidsgetrouw. Toevalligheden bestaan hierbij niet. Pas dan heb je een fundament waarbij één of meer bouwstenen tijdelijk door de andere stenen gedragen kunnen worden.

Het model is dan een handig instrument waarmee je de gevolgen van iedere verandering van de marktsituatie snel inzichtelijk hebt en daarmee perfect te gebruiken bij de hedendaagse onzekerheden over de markt. Het is aan jou om te bepalen hoe snel en op welke wijze je er op reageert.

MEER WETEN?

RUUD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.