Soms denk ik nog wel eens aan mijn kleine postkantoor. Een variant op het kleine winkeltje, wat ik overigens nog leuker vond. Je kent ze wel, zeker wanneer je de dertig of veertig voorbij bent. Je had een uitklapbare doos die een miniatuur winkel, in mijn geval een postkantoor, herbergde.
De winkel was voorzien van een miniatuur kassa, winkelmandje en natuurlijk miniatuurverpakkingen waarvan het mini Maggi-flesje mij nog helder voor de geest staat.
Uit de uitklapbare doos schoof je de display met verse groenten uit kunststof naar voren. Daarmee was de winkel geopend. Je zussen, broers, vriendinnen en mogelijk wat vrienden waren welkom om steeds weer de miniverpakkingen te kopen en de minikassa te laten rinkelen.
Hoe moet dat over een paar jaar?
Niemand herkent dan dit verouderde verkoopkanaal nog!
‘Een winkel? Om iets te gaan kopen? Dat doe je toch op internet? Ergens naar toe gaan om iets te kopen? Je lijkt wel niet goed wijs! Ze brengen het me maar als het mij uitkomt en als het niet goed is krijgen ze het retour.’
Het zal zo’n vaart niet lopen, maar reken er maar op dat het wel steeds meer die kant op gaat.
Er staat ons een grote ommezwaai te wachten in het verkoopkanaal van spulletjes, spullen en ook steeds meer van grote en duurzame gebruiksgoederen.
Eigenlijk is dit maar een eerste stap voor een bedrijf.
Het aanbieden van je koopwaar via het ‘wereld wijde web’.
De volgende stap is veel belangrijker.
Hoe krijg ik de spulletjes, spullen of grote gebruiksgoederen bij de klant.
Hoe regel je het logistiek goed, betrouwbaar en op tijd. Hoe regel je het allemaal precies zoals de klant, de koper het wenst.
Hoe regel ik mijn voorraden; hou ik het zelf op voorraad of kan ik vertrouwen op een goede groothandel?
Hoe regel ik het vervoer; doe ik het zelf af of kan ik vertrouwen op een goede expediteur?
Wat wordt hierin het beleid en hoe organiseer ik dat, hoe pak ik dat aan?
Een belangrijke derde stap is natuurlijk het binden van de klant.
Internet is zo open voor een koper. Het is zo eenvoudig om de aanbieders te googlen en vervolgens te vergelijken. De klant bepaalt zelf waarop en hoe!
Of gaat het toch nog net iets anders?
Je ziet, zo eenvoudig als de doos openklappen en een display naar buiten schuiven is het niet.
De verkoop via internet is nu al meer dan tien procent! De trend is duidelijk stijgend.
En er zijn ook steeds meer branches die gebruik maken van dit nieuwe verkoopkanaal. Zelfs de autobranche probeert, zij het voorzichtig, dit nieuwe verkoopkanaal uit.
Hoog tijd om het beleid onder de loep te nemen en de toekomst te bekijken van je verkoopkanalen.
Bepaal je strategie voor een toekomst met continuïteit.
Een terechte vraag!
Misschien is het nu net de tijd om de hele organisatie eens klip en klaar onder de loep te nemen en een CANVAS Business model te maken van het bedrijf.
Wil je meer weten hoe je dit of een effectieve en efficiënte manier aanpakt vraag dan onderstaand de juiste informatie aan:
RUUD