Heb jij ook het idee dat je sociale netwerk groeit als kool maar meer opdrachten? Ho maar!
Je ziet het aantal volgers bij Twitter steeds groeien, de aanvragen bij Facebook voor vriendjes en likes stijgen en het aantal linkers via LinkedIn volgen dezelfde trend. Zeker na een netwerk bijeenkomst.
Maar meer opdrachten? Dat zie je niet gebeuren. Tenminste niet in dezelfde trend. Het kan aan tal van dingen liggen natuurlijk. Maar laat ik je vertellen dat het vooral aan jezelf ligt.
Een aardige babbel met het uitwisselen van kaartjes geeft je weer wat meer mogelijke volgers op Twitter en consorten. Het aantal stijgt dan makkelijk. Maar is dit dan de kwaliteit die je zoekt?
Juist ja, ook je netwerk kent naast de kwantiteit een kwalitatieve zijde. Die kwaliteit is ook een belangrijk onderdeel bij het opbouwen van je netwerk. Vergelijk het maar met het met hagel schieten, de kwantiteit. Of gericht schieten, dat is dan de kwaliteit.
Hoe kun je nu gericht bepalen of je met het volgen, linken of liken van iemand de kwaliteit van je netwerk op peil houdt?
Bij een zakelijk netwerk kun je de kwaliteit in kaart brengen door je netwerkrelaties in een hokje te stoppen of van een etiket te voorzien. Valt iemand niet in een van deze categorieën, dan is de toegevoegde waarde voor jou enkel van kwantitatieve aard.
Eenvoudig bijhouden van de kwaliteit in je netwerk
Bij Twitter kun je lijsten aanmaken,
bij LinkedIn kun je met labels groepen vormen
en bij Facebook kun je lijsten maken in vrienden.
Hierin kun je makkelijk de kwaliteit van de verschillende kwalitatieve rollen groeperen.
Ook is het belangrijk dat je het volume van de verschillende groepen of rollen in de gaten houdt. Er dient evenwicht te zijn, waarmee ik niet wil zeggen dat van iedere groep er evenveel leden moeten zijn. In tegendeel zelfs.
De zeven rollen
1. Van de eerste rol of type heb je vaak genoeg aan één. Ik denk ook dat deze rol vaak niet aanwezig is. Het kan ook zijn dat deze rol niet duidelijk aanwezig is. Of in ieder geval jij vraagt deze netwerk relatie niet of onvoldoende deze typerende rol voor jou te vervullen.
Ik heb het over de coach, je mentor, je leraar, het succesvolle voorbeeld. Iemand die kan motiveren en inspireren. Een klankbord die je regelmatig ziet. Iemand die zo vrij is om je te laten leren van zijn eigen fouten en ervaringen.
Ken jij zo iemand in je eigen netwerk? Kijk dan of deze persoon deze belangrijke rol op zich wil nemen, je hebt er echt veel baat bij.
2. Maar het kan ook zo zijn dat jijzelf deze rol kunt uitoefenen. Ook jij kunt anderen motiveren en inspireren. In je netwerk is het niet alleen nemen maar ook geven. Gebruik je ervaring om anderen te helpen. Gebruik je kennis om ze verder te helpen. Uiteraard kun en hoef je ook niet alles zelf te weten. Gebruik dan de kennis uit je netwerk. Iemand goede raad geven door naar de kennis uit je netwerk te verwijzen is vaak al meer dan genoeg.
Het kan zomaar zijn dat hieruit ook interessante ervaringen naar voren komen die jou verder helpen.
3. Kijk ook eens speciaal naar mensen in je netwerk die in dezelfde branche werken. Mijn ervaring is dat je deze heel veel tegen komt. Vooral binnen Twitter. Zoek daarbij eens naar iemand die al langer in de branche actief is. Deze vervult vaak de rol van marktkenner en kan zomaar een schat aan informatie bezitten naast een kwalitatief indrukwekkend netwerk. Ervaring in de markt is daarbij vaak de specialiteit waarmee deze mensen in je netwerk kwaliteit toevoegen. Probeer de mogelijkheid te creëren om eens af te spreken. Vaak zijn deze mensen goed op de hoogte van de ontwikkelingen in de branche.
4. Kijk ook eens welke mensen binnen je netwerk trendsetter zijn. Wie had al vanaf het begin een iPhone, of liep vooraan bij het Twitteren, of was een van de eersten die een Facebook account had naast Hyves? Dat zijn mensen die de rol van initiatiefnemer vervullen. Zij zijn vaak op zoek naar iets nieuws. Een innovatieve gedachte, zeker wanneer dit binnen je branche is, kan kwalitatief zeer interessant zijn voor je netwerk en voor jezelf.
5. Ga ook opzoek naar mensen die in dezelfde fase verkeren, die net als jij bijvoorbeeld net starten. Dit hoeft niet perse in dezelfde branche te zijn en het hoeft ook niet perse een zelfstandige te zijn als jij dat wel bent. Het moet iemand zijn die een vergelijkbaar pad doorkruist en dezelfde hobbels tegenkomt. Wissel de ervaringen uit hoe de hobbels genomen worden. Deze partner rol is belangrijk, het helpt je bij het vormen van een positieve mindset.
6 en 7. De laatste twee rollen zijn elkaars tegenpolen. Een rol bekijkt alles het liefst idealistisch en de andere rol is meer realistisch van aard. Beide rollen zijn belangrijk en ook het feit dat het tegenpolen zijn, is belangrijk.
Laat je maar lekker bewerken met de dromen en het opportunistische gedrag van de idealist, terwijl de realist dit het liefste afremt. Het geeft stof tot denken en vraagt om goede argumenten die je verder helpen bij het nemen van besluiten.