Menu Sluiten

WELK BUSINESS MODEL PAST HET BEST NA DE CRISIS?

Welk  business model pas je toe na de crisis? Of pak je na het lange wachten liever meteen de schop weer op en ga je verder waar je was gebleven? Talloze mogelijkheden heb je gegrepen om weer aan de bak te komen en nu lijkt de crisis langzaam voorbij.  Het is nu een goed moment voor een duidelijke keuze. Ga verder waar ik was gebleven of ga ik breng ik mijn business eerst nog duidelijk in kaart.

De woningmarkt in Nederland heeft de afgelopen jaren flinke klappen gekregen. Met name de nieuwbouwwoningen. Of het einde in zicht is? Dat is afwachten, want een glazen bol waarin een antwoord schittert is bij het zoeken naar oplossingen nog niet gevonden.

 

Nu heeft het ook weinig zin om de financiële crisis van alles de schuld te geven.

 

Ook de veranderingen in de samenleving zoals vergrijzing spelen mee. En hoe de jonge generatie denkt over eigendom in relatie tot gebruik is ook niet uit te vlakken. Het geeft wel een beeld over de veranderingen van de woonbehoefte in de toekomst. Er gaat steeds meer een andere woonbehoefte ontstaan, dat is zeker. Wij worden met zijn allen ouder, het aantal eenpersoonshuishoudens neemt toe, het begrip eigendom is niet meer zo evident, duurzaamheid en energiebehoefte spelen ook een steeds belangrijkere rol.

En ik weet zeker dat ik nog een aantal belangrijke aspecten vergeet. Het is niet mijn bedoeling om hier een uitputtende opsomming te maken. Evenmin filosoferen over  alle mogelijke en onmogelijke aspecten heeft weinig zin.

Ik ben er eigenlijk wel van overtuigd dat de branche van nieuwbouwwoningen hier al stevig mee bezig is. Of ze al de juiste antwoorden op alle vragen heeft lijkt mij een utopie. Maar ze zijn gegarandeerd goed op weg. Er liggen waarschijnlijk een aantal antwoorden op de diverse vragen, waardoor een snelle oplossing gegeven kan worden. Tenminste dat is de verwachting. De vraag daarbij is uiteraard; hoe kies je de beste oplossing op dat moment. Geen makkelijke keuze misschien? Zeker niet wanneer er steeds weer aanvullende informatie aannames doet verduidelijken.

Een goed business model kan hierop eveneens antwoord geven.

  • Een business model waarbij de verschillende antwoorden worden vergeleken bijvoorbeeld.
  • Of een business model waarbij je ook enkele verschillende gevolgen in de toekomst zichtbaar maakt. Gevolgen die afhankelijk zijn van je gekozen antwoord in de praktijk.
  • Of zelfs een model waarbij je beide kunt combineren, met misschien nog wel een paar andere variabelen die je kunt aanpassen.
  • Een business model waarin je de gevolgen van meerdere verschillende oplossingen kunt vergelijken en zelfs nabootsen.
  • Of eigenlijk wil je liever vooruit kijken. Kijken welk gevolg een besluit zal hebben op de overige aspecten binnen het business model.

Daarvoor zijn meerdere modellen beschikbaar.

Ik werk graag met het business model Canvas. Dit model werkt praktisch en is, na verloop van tijd, goed en betrouwbaar zelf toe te passen. Het heeft als groot voordeel dat je vrij kunt bepalen welke van de onderdelen veranderen en hoe ze veranderen. Je kunt onbeperkt je verwachtingen en stoutste dromen zichtbaar maken in een volledig perspectief. In a BIGGER PICTURE zoals een van mijn klanten het  steevast noemt.

Er is echter wel een voorwaarde; vanaf de start is het belangrijk dat er diep en kritisch genoeg wordt gezocht naar de beste antwoorden. Antwoorden die de situatie zo perfect mogelijk weergeven. Zoals zo vaak en in onze branche niet onbekend, is het fundament van wezenlijk belang en draagt het de volledige constructie door de jaren heen. Stabiel en stevig!

De ervaring leert dat dit daarom het beste gedaan wordt onder leiding van een onafhankelijke ‘Canvasleider’; de dirigent die bepaalt wanneer uw Canvas sonate juist gespeeld wordt.

Na jaren van ervaring in de vastgoedbranche (onder meer als Hoofd Financiële Administratie en Senio Project Controller) weet ik dat niet elk project het beoogde resultaat geeft. Hoe enthousiast en veelbelovend de calculaties er ook uitzien. Ook weet ik dat dit vaak niet aan het enthousiasme ligt maar veel meer aan een onvolledige weergave van de business-case. Met het Canvas model vergroot je de gewenste volledigheid aanzienlijk. Het laat zich eenvoudig integreren in de business-case, waar het eveneens veel waardevolle informatie toevoegt. Informatie die ook steeds weer aangepast kan worden om invloeden te bekijken wanneer één of meer aannames veranderen.

Hiermee ontstaat een waardevol instrument waarmee niet alleen vooraf gekeken kan worden welke invloeden divers scenario’s hebben maar ook gedurende het volledige project. Plotselinge wijzigingen in de markt kunnen sneller en eenvoudiger geïmiteerd worden, waarmee de gevolgen voor de organisatie meer transparant worden. Wie wil dat nu niet?

Voorwaarde is wel dat het fundament van je business model Canvas zo stevig mogelijk is, maar wie vertel ik deze wijsheid over het fundament?

RUUD

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.