Menu Sluiten

NEEM JIJ VANDAAG NOG JE LAATSTE ONGEFUNDEERDE BEDRIJFSBESLISSING?

Bij een business model is er normaal gesproken sprake van een vaste opbouw. Bij het Canvas model is dit niet anders en is sprake van negen bouwstenen. Welke van deze bouwstenen is nu het belangrijkste?

Daarover gaan natuurlijk discussies zo lang het businessmodel bestaat. Volgens mij is het nu juist zo’n sterk businessmodel omdat alle bouwstenen even belangrijk zijn. De een kan niet zonder de andere acht.

Wel denk ik dat er twee bouwstenen zijn waarmee je het beste kunt beginnen bij het invullen van je Canvas Model.

Tijdens mijn workshops start ik altijd met de waarde propositie en klanten segmenten.

Ik doe dit omdat het invullen van de overige bouwstenen daardoor zoveel meer eenvoudiger wordt. Je hoeft nooit voorbeelden te verzinnen, je kunt altijd putten uit je eigen propositie, de manier hoe jij je eigen bedrijf in je eigen marktdeel zet. En dat haal je uit de bouwstenen waarde propositie en klanten segmenten.

Deze twee bouwstenen nemen zeker de helft van de workshop tijd in beslag. Maar dat verdien je dus met gemak terug in het tweede deel, waarin de overige bouwstenen de revue passeren. Door veel aandacht te schenken aan je waarde propositie in combinatie met je klanten segmenten ontdek je ook on-passant je unieke verkoop proposities (USP’s) waarmee je meteen je focus helder hebt bij het bloggen, vloggen en andere marketing uitingen.

Bij mijn workshops is het zelfs een vereiste dat de waarde propositie helder is voordat ik de volgende bouwstenen ga helpen invullen. Zonder dit heeft het invullen van de andere stenen toch geen enkele zin. Je zou nu zomaar kunnen denken dat waarde propositie en/of klanten segmenten de belangrijkste bouwstenen zijn, maar dat is toch zeker niet het geval. Je onderneming op de juiste manier inzichtelijk krijgen, waardoor het Canvas model een waardevolle tool wordt, heeft de overige bouwstenen bitterhard nodig.

Het is net belangrijk om de negen stenen zo met elkaar te verankeren om daardoor een totaalbeeld te krijgen van de organisatie die je in staat stelt iedere beslissing vooraf door je model te loodsen. Daarmee zie je de invloed op ieder gebied en kun je een weloverwogen beslissing nemen.

Wanneer je wilt weten hoe dit in zijn werk gaat, neem dan de laatste canvas loze beslissing en volg de workshop. Voor de prijs en tijdsbesteding hoef je het zeker niet te laten.

Omdat meerdere geïnteresseerden aangeven dat ze de workshop liever overdag willen volgen geef ik deze workshop ook in één dag.

Start om 9:00 uur einde ca. 16:30 u in Sittard

We splitsen de ochtend en de middag met een uur pauze waarin een lunch wordt aangeboden.

Heb je interesse in het volgen van een workshop Canvas voor ZZP ?

Geef het aan op dit formulier.

 

Wil je eerst nog even weten welke ervaringen andere ZZP’ers graag met je delen?

Lees dit dan in een van de volgende reacties.

RUUD

ongefundeerde beslissing

BewarenBewaren

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.