Het zal de gemiddelde ZZP’er niet onbekend voorkomen, de worstelingen die je hebt bij het maken van keuzes. Keuzes om je bedrijf te runnen of verder te ontwikkelen.
Je ziet al snel door de bomen het bos niet meer en raakt het spoor bijster. Het kost je zo maar een boel tijd zonder dat het iets opbrengt. Peinzend komt je tot de conclusie dat je weer geen stap verder bent gekomen met, bijvoorbeeld, het ontwikkelen van een nieuwe dienst.
Zonde, je kunt je tijd en energie wel beter gebruiken, daarvan ben je je helemaal bewust. “Zouden dit dan de moeizame stappen zijn van het ondernemerschap?” Vraag je jezelf misschien wel af. Je voelt je hopeloos.
Je wilt eigenlijk je volgende stap nemen maar je blijft dwalen in een rondje. Je weet, er moet iets gebeuren en dat zal ook wel, maar het kost gewoon te veel tijd. Of hoort het er gewoon bij?
Je las ooit een artikel waarin stond dat maar een bepaald percentage van nieuwe producten succesvol waren. Zou het daarmee te maken hebben?
Nou dat denk ik niet, dan is er al sprake van een product of dienst en daar ben jij nog niet aan toe, als ik je overpeinzingen hierboven lees. Laat ik zeggen dat je nog wel een paar stappen hebt te nemen voordat je kunt spreken van een nieuw product of dienst. En dat is nu net wat niet lukt, de volgende stappen nemen.
“Ik ga je nu niet een zoveelste stappenplan geven of aanraden. Ze zijn er genoeg en daar zal er best wel een bij zijn die je verder kan helpen. Voor dat je nu gaat googelen wil ik je wel nog even vertellen dat er nog een stapje aan vooraf gaat.”
Maak allereerst eens een duidelijke weergave van je bedrijf. Zet je onderneming eens zo neer dat je weet welke invloed een nieuw product heeft op je onderneming.
Daarmee krijg je een goed inzicht in welke mogelijkheden je bedrijf te bieden heeft. Je ziet ook meteen aan welke belangrijke acties je verder moet denken. Moet ik bijvoorbeeld investeren, of wat zijn mijn mogelijkheden wanneer ik dit nu niet ‘wil’.
Je kunt natuurlijk zelf uitzoeken hoe je deze blueprint van je onderneming opzet. Ook hier kun je via google heel wat informatie en voorbeelden vinden. Je komt dan denk ik ook klanten van mij tegen die vertellen hoe zij mijn aanpak hebben ervaren. Welke inzichten ze nu hebben die ze voorheen niet hadden, hoe ik ze heb kunnen inspireren, prikkelen of hoe ik ze heb geholpen om tot de kern van hun bedrijf te komen.
Het helpt hun allemaal om effectiever en efficiënter beslissingen te nemen met betrekking tot hun eigen bedrijf. Of het nu gaat over dat ene aspect van je bedrijfsvoering of een andere keuze, steeds kunnen ze een blik werpen op hun canvas model om de invloed van de beslissing te toetsen.
Dit spaart niet alleen massa’s tijd, het legt ook een stevig fundament in het overzichtelijk krijgen van waar je staat met je bedrijf.
Wil je dit ook?
Als ZZP’er eindelijk ondernemer zijn van je eigen bedrijf?
Geen tijd meer verkwisten aan worstelingen en twijfels over beslissingen?
Schrijf je dan in voor één van de komende workshops,
ONTDEK DE DATUMS
* Vanaf maart ook in een dag! *
RUUD