Menu Sluiten

BEDRIJFSCULTUUR

Ofwel, hoe gaat het er dagelijks aan toe binnen het bedrijf of de organisatie?

Maar al te graag wordt beweerd dat de bedrijfscultuur moeilijk aan te passen is. Met de nodige moeite is het dus aan te passen zeg ik dan. Gelukkig, want de bedrijfscultuur is een belangrijk aspect.

Het bepaalt of je je thuis voelt binnen de organisatie, of dat je met tegenzin naar je werk gaat. De beleving van de bedrijfscultuur is belangrijk voor de medewerkers.

Kenmerkend hierbij is dat de bedrijfscultuur zich ontwikkelt door de jaren heen.

Een belangrijke basis wordt gevormd door de normen en waarden van de organisatie.

Bovendien blijft de bedrijfscultuur niet constant, ze evalueert voortdurend.

Basissoorten bedrijfscultuur:

• Machtscultuur. Een harde en competitieve manier van omgang met elkaar ligt hier aan de basis. De verhoudingen zijn gebaseerd op macht, de baas beslist.

• Rolcultuur. Taken, bevoegdheden en verantwoordelijkheden zijn zeer detaillistisch beschreven in handboeken e.d. Duidelijkheid kenmerkt deze stugge cultuurvorm die bij veel overheidsbedrijven terug te vinden is.

• Taakcultuur. Met het doel voorop verdelen deskundigheid en kennis de macht. Snelle acties door het ontbreken van nodeloze procedures kenmerken deze harde cultuur waar geen ruimte is voor sociaal-emotionele aspecten.

• Persoonscultuur. Waar het individu een centrale plaats inneemt, geeft veel ruimte om talenten te ontwikkelen en ideeën te realiseren. Het heeft veelal een idealistische sfeer en managers geven geen leiding maar coachen.

fokke en sukke

Er worden in veel grote ondernemingen heel wat pogingen ondernomen om de bedrijfscultuur naar de hand te zetten van het bestuur of het management. Niet altijd met het gewenste succes.

De grote organisaties, liefst ondersteund door externe bureaus, starten een traject waarbij de uitkomst vaak tegenvalt. Er zijn zelfs voorbeelden waarbij er sprake is van een negatieve cultuur verandering. Geen mooi resultaat ondanks de goede bedoelingen, talloze initiatieven en de inzet van mensen. Vaak een gevolg van het feit dat de bedrijfscultuur een doel op zich wordt.

Daarin ligt een basisfout. De bedrijfscultuur moet gezien én gebruikt worden als een middel. Een middel waarmee het bereiken van de bedrijfsdoelstellingen versterkt (of verzwakt) wordt.

Belangrijk bij een beheersing van de bedrijfscultuur is, dat het bewust en met emotionele kracht top down gebeurt. De baas vertoont voorbeeldgedrag en vormt de basis waarop gevaren wordt. Hij bepaalt daarmee de bedrijfscultuur, normen en waarden. Daar is dan ook de plek waar de verandering begint.

De bedrijfscultuur beheersen is het werk voor de baas, de manager, en deze kan hierbij best wel wat hulp gebruiken.

‘Want ben eerlijk, wie weet wat er precies leeft bij zijn medewerkers?’

Wat is hun beleving van de aspecten die de bedrijfscultuur vormen?

Wat verwachten zij van de organisatie en wat willen ze de organisatie graag geven?

Wat zijn hun ideeën over de organisatie en welke kant moet deze op?

succesvol team

Belangrijke vragen om te bepalen waar en hoe de bedrijfscultuur gestuurd en beheerst moet worden.

Ik heb een bedrijfscultuur onderzoek ontwikkeld om deze vragen een helder antwoord te krijgen. Aan de hand van een individueel diepte interview, geef ik een algemene trend van de beleving en verwachtingen van de medewerkers weer.

Mijn ervaring leert, dat dit de beste basis is om in een organisatie (met drie tot vijftig medewerkers) de bedrijfscultuur succesvol te beheren waardoor zich meer medewerkers ‘thuis voelen’ in de organisatie.

Resumerend: mijn onderzoek biedt de baas een duidelijk beeld van de huidige bedrijfscultuur. Bovendien geeft het inzicht over de wensen van de toekomstige bedrijfscultuur ontwikkeling van zijn medewerkers.

Eindelijk kun je nu als baas, manager, van je eigen organisatie de bedrijfscultuur sturen waarbij je maximaal rekening houdt met de beleving en wensen van je medewerkers.

Wordt het tijd voor actie? 

Neem contact met mij op, wij bespreken de mogelijkheden voor de juiste aanpak.

MEER WETEN !

RUUD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.