Deze CANVAS hangt maar even aan de muur.
“Ik heb toch wel een reuze pech! Wil ik net mijn canvas product onder de aandacht brengen: zit zowat iedere mailbox vol met canvas advertenties over aantrekkelijke foto’s op canvas doek! Een mooi cadeau van een mooie vakantie herinnering voor een aangename prijs.”
Mooi natuurlijk, een blijvend beeld van het meest zonnige ‘mijmermoment’ van je vakantie! Of die schitterende ‘kiek’ van de kleinkinderen die spetteren in het zwembad in de tuin. Of je trouwe viervoeter, vierwieler. Steeds een mooie herinnering aan de muur! Niks mis mee, maar er komt ook weer een tijd van aanpakken.
Ook dat kan met Canvas. Inderdaad met Canvas en deze keer niet op Canvas, maar net even anders.
Hoe gaat dat dan?
Canvas, meer bepaald het Business Model Canvas, is een methode waarmee je de organisatie volledig in beeld brengt.
Dit zegt Ted Daamen van Easy Video Marketing over Canvas als Business Model:
Wil je aan de slag om de bouwstenen van je bedrijf eens goed onder de loep te nemen? Ruud is expert om je daarin aan de hand van het “canvas-model” te begeleiden. In no time legt hij de vinger op de zere plek en inspireert hij je nieuwe mogelijkheden te onderzoeken. Aanrader!
Wanneer je dit gedaan hebt kun je allerhande factoren gaan veranderen. Door het toevoegen of verwijderen van de meest uiteenlopende items kun je op een eenvoudige, betrouwbare wijze beredeneren wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.
Daarmee geeft het een bron van inzicht en informatie om je strategie te bepalen. Je weet wat je moet aanpassen. Sterker nog, je kunt meteen visualiseren wat de gevolgen zijn van de aanpassing! Het geeft je bij uitstek de mogelijkheid een beheersbare visie te ontwikkelen.
Dit Canvas model bied je ook de mogelijkheid om steeds weer opnieuw en bijvoorbeeld periodiek je onderneming te doorzien. Je bent dus beter in staat snel te reageren op veranderingen van buiten af. Maar ook je eigen ideeën en veranderingen kun je prima visualiseren.
Zo kun je in een mum van tijd een crisis nabootsen om de gevolgen te zien, maar ook een verkoopimpuls van een nieuw product is snel zichtbaar te maken en te doorlopen voor alle negen de disciplines.
Om dit Canvas business model toe te passen in je eigen organisatie raad ik je aan dit vooral zeer kritisch aan te pakken. Een helpende hand te vragen om dit onder begeleiding te doen is daarbij zeker het overwegen waard, zo niet een must. Daarmee is de kans op slagen het grootst zoals Mischa de Rooij aangeeft:
Projectmanager at Exaedes Bouwrealisten
Als projectmanager van Exaedes Bouwrealisten gaat mijn volle aandacht veelal uit naar de operationele zaken binnen het bedrijf. Hierdoor wordt de “bigger picture” wel eens uit het oog verloren. Op aanraden en onder begeleiding van Ruud heb ik het Business Model Canvas ingevuld voor Exaedes Bouwrealisten. Het canvas biedt de gelegenheid het businessmodel van een afstandje te bekijken en bijvoorbeeld de klant eens centraal te stellen in de keuzes die gemaakt worden. Een eenvoudige maar krachtige tool om te zien welke onderdelen in jouw businessmodel een rol spelen en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Door de elementen van het bedrijf op een visuele manier in kaart te brengen zag ik snel waar eventuele bijsturing nodig is wat ik moet laten en wat ik moet gaan doen. Ruud stelde hierbij de kritische vragen, welke confronterend waren, maar er wel toe leidde dat ik de kennis van en passie voor het bedrijf en de markt waarin zij opereert gerichter ben gaan gebruiken.
Mijn Canvas traject omvat de begeleiding tijdens het opstarten van het Canvas Businessmodel én één vervolg sessie. Deze vindt plaats drie en zes weken na het tot stand komen van het uitgewerkte Canvas Businessmodel. Tijdens deze sessie worden alle zaken die vragen opwerpen en worstelingen die je tegen bent gekomen doorgenomen en aangepakt.
Met Canvas leg je in no time de vinger op de zere plek.
De eerste sessie wordt gehouden op uw bedrijf met maximaal drie personen.
Ik neem de Canvas plattegrond (werkelijk formaat is A2 ) mee en deze blijft bij u!
Even resumeren?
- Doorlopen van het Canvastraject met maximaal drie personen van uw organisatie
- In een sessie van ca 4 uur op uw bedrijf
- Een sessie na 3 tot 6 weken waarin aandacht voor herhaling en worstelingen.
- Begeleidende documentatie
- Uw Canvas plattegrond op A2
- Uitgebreide documentatie met handige instructies
- Veel persoonlijke aandacht
EN DE ZZP-er DAN?
Speciaal voor ZZP-ers heb ik een uniek traject opgezet. Mijn ervaring als ZZP-er heb ik volledig kunnen benutten om zodoende op een effectieve manier het model in te vullen én toe te passen!
Het traject loop je samen met twee andere ZZP-ers door. Hiermee bereiken we een waardevolle aanvulling op elkaars business model én zijn de kosten op een aantrekkelijk niveau. Er worden niet alleen verbanden gelegd tussen de bouwstenen van het model maar ook tussen de deelnemers. Iedereen gaat rijker naar huis!
Patricia Gorissen van Goed Georganiseerd volgde onlangs het specifieke ZZP traject en zegt hier het volgende over
Ik heb onlangs twee avonden met Ruud gewerkt aan invullen van het Canvas Businessmodel voor Goed Georganiseerd. Dankzij de doortastende vragen van Ruud kon ik duidelijk in kaart brengen welke kernactiviteiten voor mij het belangrijkste zijn en hoe de keuze voor een specifieke doelgroep gevolgen heeft voor mijn bedrijf.
Verrassend om te merken dat het Canvas Businessmodel ook voor mij als zzp-er zoveel helderheid en inzicht kan verschaffen! Dat is zeker mede te danken aan de vertaalslag die Ruud wist te maken naar de dagelijkse praktijk van een kleine ondernemer. Een absolute aanrader!
RUUD
Canvas Business Model: eindelijk snap ik het! Met dank aan Ruud Schols, voor de persoonlijke begeleiding (en het geduld 🙂 )! – Riet de Wit via FB
Patricia Gorissen @georganiseerd 4 jul.
via TWITTER
“Niet alleen Riet snapte het, ook voor mij was het waardevol. Echt een aanrader om eens te doen, juist als zzp-er.”
Pingback:WELK BUSINESS MODEL PAST HET BEST NA DE CRISIS? - ruud schols