Menu Sluiten

HOE KIES JE EEN BLOG ONDERWERP

boogonderwerp verzinnen

In mijn vorige blog schreef ik uitgebreid wat de noodzaak van bloggen is voor een ZZP’er. Een volgende vraag is dan al snel: ‘waarover moet ik dan steeds weer bloggen?’

De een zal makkelijk inspiratie vinden om telkens weer opnieuw een onderwerp te vinden en schudt de woorden als het ware uit de mouw. Maar wees gerust, dat zijn er maar een paar. De meeste bloggers hikken in meer of mindere mate tegen een writers block aan. Op die momenten is het handig om wat trucjes en vaardigheden te bezitten waarmee je relatief snel toch de juiste woorden op papier krijgt.

Om je daarmee te helpen heb ik een programma opgezet waarin je je eigen content kunt kweken. Ik ben daarbij uitgegaan van mijn eigen schrijfgedrag en heb dat kritisch onder de loep genomen. Daarbij heb ik ook gemerkt dat sommige dingen mij makkelijk afgaan, terwijl andere aspecten mij meer moeite kosten.

Vijf aspecten die van belang zijn

Met deze ervaring maak ik een opsplitsing in vijf aspecten:

  1. opbouw blog
  2. de titel
  3. de foto
  4. technische hulpmiddelen
  5. authenticiteit & inspiratie vinden

Door deze vijf aspecten uit te diepen en te oefenen kun je bewust omgaan met het bloggen, waarbij een goede blog schrijven op termijn binnen een uur mogelijk is.

Vaardigheden

Naast deze vaardigheden, die je kunt oefenen en leren, is authentiek blijven van groot belang. Een blog moet herkenbaar zijn, het hoort jouw blog te zijn. Vertrouwen opbouwen gaat daarbij een stuk eenvoudiger, bijna als vanzelf.

Hierbij moet de functie van de blog niet uit het oog verloren worden. Wil je met je overtuigende blog teksten meer tevreden bezoekers krijgen of is het belangrijker dat je met de teksten meer bezoekers bereikt door ze een SEO te geven, waardoor de inhoud wordt opgemerkt door de zoekrobots van de zoekmachine(s)?

Feit is tevens dat je tekst geschreven moet zijn voor de lezer, of beter nog het lezen moet klinken alsof jij het vertelt. Niet eenvoudig, zeker wanneer je bedenkt dat het tegenwoordig allemaal ook nog snel & leuk moet zijn.

Dat gaat niet vanzelf, maar wees gerust het kan best leuk zijn, sterker, het geeft een kick als je met de vijf eerder genoemde aspecten zorgeloos kunt omgaan. Om dat te bereiken heb ik een aantal workshops samengesteld, waarin je leert omgaan met deze aspecten en ze bewust neerlegt als een stabiele fundering onder iedere blog die je schrijft.

Wil je op de hoogte blijven van deze workshops, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief. Je weet dan precies waar en wanneer de workshops plaatsvinden. Hiernaast publiceer ik binnenkort mijn nieuwe e-boek; Zeven spannende blog’s.

Zeven blogs die stuk voor stuk voorbeelden met zich mee dragen om je het bloggen makkelijker en leuker te maken. Uitdieping hiervan behandel ik ondermeer in de workshops. Maar er is meer!

Unieke workshop

Mijn workshop wijkt voor een groot deel af van de traditionele workshops.

Iedere workshop bestaat uit twee delen. Eén deel bevat een wisselend thema en het andere deel gaat steeds over authenticiteit & inspiratie vinden. Dit laatste deel is de rode draad door alle workshops Content Kweken.

Wil je dus meer vaardigheden leren over het schrijven van een goede blog, met een opbouw, een titel en een foto die ondersteund is en tips over handige technische hulpmiddelen? En wil je daarnaast zeker je eigenheid niet verliezen? Maar weet je wel dat het je veel moeite kost om steeds weer inspiratie te vinden om ‘de 5 aspecten’ compleet in een blog te zetten?

Probeer dan een workshop Content Kweken eens. Het zou zomaar je goede voornemen voor 2017 kunnen zijn. Zaterdag 14 januari start de eerste ochtend Content Kweken in een wel heel aparte inspirerende omgeving!

Wil je deelnemen aan een workshop? En voorkom onderwerp stress? Meld je dan snel aan, het aantal plekken is beperkt.

Je kunt hier ook alvast mijn e-boek downloaden, dit is onderdeel van Content Kweken.

RUUD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.