Heb je een medewerker die zich (gelukkig) nog niet heeft ziekgemeld, zijn inzetbaarheid is minder, maar waarvan je wel merkt dat het functioneren achterblijft?
Vraag jij je af wat de oorzaak is van de verminderde inzetbaarheid?
Zou je graag willen helpen, maar lukt het op de een of andere manier niet om echt in gesprek te komen en erachter te komen wat de oorzaak is?
Dan zou een inzetbaarheidsgesprek een manier kunnen zijn om je onderbuikgevoel weg te nemen of juist bevestigd te zien. Want het houdt je toch bezig. Wat is er aan de hand? Terecht wil je voorkomen dat de medewerker zich wel gaat ziekmelden, maar bovenal wil je graag dat je medewerkers goed functioneren en lekker in hun vel zitten.
Welke oorzaken kunnen de inzetbaarheid nadelig beïnvloeden?
-
Privéproblemen
-
Relatieproblemen
-
Gezondheidsproblemen
-
Financiële zorgen
-
Zorgen over veranderingen in het bedrijf
-
Een ongewenste teamsamenstelling
-
De manier van aansturing vanuit een manager
-
Gebrek aan perspectief
Voor veel mensen rust er toch een taboe op om hierover te praten, zeker met je werkgever.
Het zou fijn zijn als een medewerker met een onafhankelijke specialist eens van gedachten zou kunnen wisselen over dit soort levensvragen. Een klik en je bent vertrokken om je medewerker echt te helpen en zijn inzetbaarheid terug te vinden!
RUUD