Menu Sluiten

WAT KUNNEN WE LEREN VAN HET SUCCES VAN DACIA?

Hoe is het toch mogelijk, een auto te maken voor een bedrag waarvoor Dacia dat doet én ook nog winst maken?

Zijn de A-merken van levensmiddelen en elektrische apparaten dit fenomeen niet al decennia voorgegaan?

Met de productiecapaciteit van een fabriek of organisatie als uitgangspunt hebben de levensmiddelen fabrikanten hun overcapaciteit verkleind door te produceren voor een ‘eigen merk’ of ‘wit merk’.

Hierdoor kregen de supermarktketens de mogelijkheid om met prijzen te stunten zonder steeds bij de A-merk leveranciers te hoeven aankloppen voor kortingen. Het ‘eigen merk’ kochten de supermarkten in voor een scherpe, vooraf afgesproken prijs. Vaak ook nog met afgesproken kwantum afspraken. Maar vooral; de supermarkten mochten ermee doen wat ze wilden. Tegenwoordig zou dit een duidelijke win/win situatie genoemd worden. En dat is het ook jaren geweest. Nu pas, sinds kort zien de A-merk leveranciers hun marktaandeel flinker dalen. Of dit komt omdat de consument in de gaten heeft dat het ‘eigen merk’ koekjes toch van Verkade is of dat ‘witte merk’ macaroni eigenlijk van Honing is, betwijfel ik. Het heeft meer te maken met de crisis en het echt ‘op de kleintjes moeten letten’ door de consument.

Terug naar de Dacia. Het Roemeense automerk dat vanaf eind jaren zestig van de vorige eeuw Dacia’s bouwt uit Renault licenties. Het Dacia model voortkomend uit de Renault 12 is zelfs 35 jaar lang geproduceerd. Wel met wisselende kwaliteitservaring, uitvoering en modelvarianten.

Net zoals andere Oost Europese autofabrikanten eind vorige eeuw, wordt Dacia overgenomen door een West Europese autofabrikant. Dacia wordt in 1999 volledig eigendom van Renault. Renault heeft grote plannen met deze fabriek en met het merk. In 2004 verrast Dacia de markt en concurrentie met de Logan voor een prijs vanaf 7000 euro. Daarvoor wordt een technisch goede en ruime, vierdeurs sedan model geleverd. Degelijke en beproefde Renault techniek, geadopteerd in een ruime carrosserie, voor de prijs van een goede occasion.

Vanaf september 2004 wordt de Logan leverbaar. Na amper 20 maanden rolt het 250.000e exemplaar uit de fabriek. De productie van Dacia neemt ieder jaar toe, gemiddeld met ruim twintig procent per jaar. De fabriek in Mioveni in Roemenië heeft een jaarlijkse maximale capaciteit van 350.000 auto’s. Met behulp van de Complete Knock Down (CKD) methode worden er ook Dacia’s geproduceerd in Rusland, Marokko, Colombia, India, Brazilië, Zuid-Afrika en Iran. Dacia bouwt dit uit tot een zeer goed gestroomlijnde activiteit, waar niet alleen de overige merken binnen het concern jaloers naar kijken. Een hele prestatie voor een budgetmerk, dat in de toekomst de handschoen verder oppakt om haar producten nog betrouwbaarder te maken.

Renault laat zien dat haar budgetmerk Dacia met vernieuwde inzichten en puur gebruik makende van bestaande technische onderdelen een steeds weer stijgend marktaandeel weet te verkrijgen.

Als ik naar de resultaten kijk en de toekomstplannen lees, kan ik alleen maar concluderen dat Renault goed naar haar markt heeft geluisterd. Zo goed zelfs dat ze de nieuwe groeimarkten kan bedienen met het budgetmerk Dacia, ja zelfs in sommige gevallen met de Renault Logan! Renault heeft gezien dat er een duidelijke markt in West-Europa bestaat voor haar budgetmerk. Het aantal verschillende modellen van Dacia groeit. Renault heeft een antwoord op de vragen: actiemodellen, goedkoper, kortingen etc. en behoudt daarmee gemakkelijker haar marktaandeel als Renault groep. Renault gaat nu de visie richten op het verbeteren van de kwaliteit van Dacia. Ook de klantentevredenheid krijgt hierbij volop aandacht en deze is op sommige markten al behoorlijk hoog. Al met al een behoorlijke prestatie: Dacia is herrezen als een automerk met toekomst.

Is dit toepasbaar in een kleinere organisatie? Een autobedrijf met drie tot vijftig medewerkers? Ik denk van wel.

Een goed plan, met een duidelijk traject en een basis die sterke overeenkomsten heeft met onderstaande acties die Renault heeft gedaan in haar Dacia avontuur.

Wat heeft Renault gedaan?

  • De business case in functie van fases gezet, 1e fase, de markt
  • Opnieuw gebruik maken van bestaande investeringen
  • Een rijk antwoord op de vraag korting, goedkoper, actiemodel

Wat is er verder onontbeerlijk geweest? Verandering!

  • Betrokkenheid personeel met de juiste normen en waarden voor allen
  • Loyaliteit van de volledige organisatie
  • Ervoor gaan met trots, eindelijk de mogelijkheid krijgen!

Een traject dat het aanpakken waard is, kijk maar naar het succes van Renault bij Dacia.

Maar hoe doe je dat?

Hoe zet je dat om in je eigen organisatie?

Kun je dat zelf doen?

Natuurlijk! Dit is goed mogelijk met de juiste aanpak en de juiste begeleiding, de afstandsbewaarder. Zelfs naast je gewone werkzaamheden en beslommeringen.

Het is wel van belang dit vanaf het begin te doen samen met je hele organisatie of een belangrijk deel ervan. Minstens zo belangrijk is een afstandsbewaarder.

De afstandsbewaarder zorgt ervoor dat het proces in goede banen wordt geleid en blijft. Er kijkt als het ware iemand mee die de afstand kan bewaren en het proces laat ontwikkelen zonder dat de dagelijkse werkzaamheden daar onder hoeven te leiden. Sterker nog deze gaan steeds efficiënter, waardoor het resultaat zal stijgen.

Wilt u weten hoe?

MEER WETEN!

 

Enkele opvallende DACIA items:

RUUD

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.