Onlangs benaderde mij een relatie met de vraag of ik haar wilde assisteren met het aannemen van een nieuwe medewerker. De tijden waren eindelijk aan het beteren en het werd dan ook hoog tijd om de verkoopafdeling uit te breiden met een perfecte verkoper.
Naast de functionele eisen voor deze nieuwe medewerker, met betrekking tot de kennis en ervaring werden nog een aantal secundaire smakelijkheden genoemd, zoals een mooie auto van de zaak, een iPhone die ook privé gebruikt mocht worden en een aantrekkelijke pensioenregeling.
Er was ook reeds goed nagedacht over de voorwaarden waaraan deze persoon moest voldoen. Trots werden mij de eigenschappen opgesomd:
- Stressbestendig
- Dynamisch
- Ondernemend
- Communicatief
- Zeer serieus in zijn vak
- Loyaal naar de organisatie
- Ordelijk
- Nauwgezet
- Gewetensvol
- Teamplayer
- Motiverend naar het team
- Energiek
‘Een mooie opsomming’, gaf ik toe. ‘Kun je ook aangeven welke kenmerken het meest belangrijk zijn, welke drie eigenschappen er echt toe doen in de functie die je voor ogen hebt?’
‘Ze zijn in een willekeurige volgorde opgesomd, maar allemaal even belangrijk. Weet je, er is een ontzettend groot aanbod en daar wil ik de beste uit hebben. Dan wil ik ook die persoon vinden die alle kenmerken in huis heeft’, was het antwoord.
Kun jij mij helpen met het selecteren van deze nieuwe medewerker, een topverkoper? Was de vraag. Waarop ik antwoordde, ‘Dat zal heel moeilijk worden, zelfs onmogelijk.
‘Je hebt namelijk allemaal eigenschappen gekozen die kenmerkend zijn voor alle acht de Belbin rollen. En niemand bezit alle rollen even sterk.’ gaf ik aan.
Iemand die beweert van wel heeft een duidelijk gebrek aan zelfkennis. Er zijn altijd kenmerken waarin iemand uitblinkt en daardoor zijn er ook kenmerken waarin iemand niet uitblinkt of er zelfs niks van bakt. Daar is ook niks mis mee moet je weten!
Kijk, je zoekt iemand die onder meer energiek en dynamisch is, dat kan ik me ook nog zeer goed voorstellen als gewenste eigenschap voor een topverkoper. Misschien is het moeilijk voor deze verkoper om bijvoorbeeld ordelijk en nauwgezet te zijn in zijn enthousiasme. Een backoffice wat dit voor hem regelt zou zomaar een gouden greep kunnen zijn. Hij hoeft niet onevenredig veel energie te stoppen in een ordelijk bureau en offertebeheer, dat zijn de talenten die het backoffice uitermate goed beheert. Zij houden ook de agenda nauwgezet in de gaten en je topverkoper kan dat doen waar hij goed in is. Energiek en dynamisch op pad voor verkopen te realiseren.
‘Ik stel voor dat we eens kijken naar je huidige team en aan de hand daarvan kijken welke talenten je nodig hebt, waarmee je topverkoper functie vervuld kan worden. Daarmee brengen we meteen in kaart welke talenten je al in huis hebt. We gaan ook in kaart brengen wie welke taken nu doet en vervolgens laat ik je zien wie, dus welke persoon, het beste de specifieke taken zou kunnen uitvoeren. Helemaal los van je huidige indeling op basis van je functies en bijbehorende taken.’ vervolgde ik ons gesprek.
‘We gaan dus eens uit van de talenten en vaardigheden van ieder persoon binnen je organisatie en daar hangen we als het ware de taken en acties aan die jij graag uitgevoerd ziet om je organisatie te laten draaien.
Wedden dat je totaal versteld zult staan van de uitkomst. En van de gretigheid waarmee iedereen aan de slag wilt gaan met dit nieuwe plan. Kan ook niet anders, iedereen kan juist dat gaan doen wat ze ‘het liefste’ doen, waarin ze graag uit blinken, waar ze plezier en waardering beleven om het te doen.
Om in zo’n omgeving een topverkoper te vinden die hierin past, dat is een topverkoper, die gretig zijn enthousiasme energiek en dynamisch zal tonen. Verkopen wordt voor hem of haar een geweldige bezigheid, waarin zijn eigenschappen volledig benut gaan worden. Wetende dat er een organisatie achter zit die de orders perfect afhandelt en de klanten een klant ervaring geeft die met recht tevredenheid bovengemiddeld zal waarderen.’ voegde ik verder toe.
‘Je vertelt het mooi’, gaf mijn relatie toe. ‘Maar volgens mij is niet iedereen in mijn organisatie te vinden voor deze verandering.’ ‘Dat denk ik ook niet’, bevestigde ik. ‘Die hebben dan twee keuzes, take it or leave it’.
En dat is niet alleen een economische beslissing. Iemand die niet kan genieten van de werkwijze waarin je op grond van je talenten en drijfveren kan werken, die zal op termijn niet meer passen in je cultuur. Personen als deze aan boord te houden kosten heel veel energie en leveren een zeer laag rendement. Doe jezelf een plezier en laat ze kiezen.
Misschien is het een goed idee om je team eens op haar talenten te onderzoeken en de taken te verdelen naar de drijfveren en kenmerken die je medewerkers super graag doen. Het is alleen een investering in de beweegredenen van je medewerkers, meer niet. Daarna plukt iedereen de vruchten, met veel plezier.
O ja, nog even dit.
Een topverkoper heeft vaak een groot deel van de volgende kenmerkende eigenschappen: resultaatgericht, nieuwsgierig, individualist, nederig, plichtgetrouw, schaamteloos en volhardend.
Hoe zoek je iemand die bij je past, je team versterkt, of hoe zit je team nu werkelijk in elkaar, wat mag ik er van verwachten en waarmee doe ik mijn team tekort, omdat ik het niet laat functioneren op haar sterkst? Zoek je antwoorden op dit soort vragen of wil je hulp net als de relatie in deze tekst?
RUUD