De oude Saab 900 rijdt rustig weg. Het is een 900 uit de eerste serie, een echte Saab nog. Een Saab vanuit de tijd dat de merkentrouw bij Saab zeer hoog was. Nu is Saab failliet, maar deze Saab 900 rijdt rustig weg, hoogstwaarschijnlijk met een zeer trouwe Saab liefhebber aan het stuur.
Het trouw zijn aan een automerk, dat is zo goed als vervlogen. Ooit werden er jaarlijks onderzoeken uitgevoerd naar de trouwheid van de kopers aan ieder automerk. De uitslagen met de duidelijke percentages werden vol trots gepubliceerd. Zeker door de uitschieters met percentages ver boven de zeventig procent!
Het was toen ook een grapje om te zeggen: ‘pas op als je nu Volvo gaat rijden! Je wil nooit meer iets anders.’ De groep van trouwe merkrijders die hun automerk een warm hart toedroegen, waar zijn ze gebleven? Ik zie ze nog wel in mijn omgeving. Ik ken mensen die nu in hun zevende BMW rijden. Bekenden die ik nooit anders heb gezien dan in een Citroën, of mensen die niet afkomen van het merk Alfa Romeo.
Je kunt je twee dingen afvragen: waarom waren er toen mensen trouw aan een automerk of waarom zijn ze dat nu niet meer?
Om met het laatste te beginnen. Heeft dat de autobranche niet zelf veroorzaakt? Op een gegeven moment worden automerken niet meer met passie verkocht. Met passie voor het automerk wel te verstaan.
Er ontstaan acties met kortingen, fikse kortingen en allerhande niet automerk gerelateerde argumenten om auto A te kiezen boven auto B. De commercie heeft de passie uit de automerken gezogen. Doe daar nog een sausje ‘leasen’ en de ‘auto van de zaak’ over heen, waarmee het laatste vleugje emotie helemaal verdwijnt.
Opeens rijden je vrienden en bekenden niet meer in het merk waar ze zo vurig en met fonkelende ogen liefdevol over spraken. De auto wordt meer en meer een gebruiksvoorwerp waar een prijskaartje aan hangt.
De emotie speelt steeds minder een rol. Het passionele gevoel bij een automerk vervaagt. Het maakt plaats voor een koele opsomming van rationele voordelen van het model der keuze. Vaak aangevuld met een rijtje van standaardvoorzieningen die het gemis aan hun oude liefde van een automerk moet goed maken.
Daarin ligt misschien ook het antwoord op de vraag waarom de merkentrouwheid praktisch is verdwenen. Een overvloed aan aanbod, waarbij de reclame uitingen voornamelijk op volledige uitrusting zijn gebaseerd. Samen met de aantrekkelijke prijs en financieringsvoorwaarden. Tegenwoordig moet je daarvan fonkelen.
Een aantal decennia geleden had een automerk nog een ziel. Een eigen karakter. Hieruit ontstond min of meer logischerwijs een merken trouwheid.
Nu zijn de merken steeds meer met elkaar verweven. Kan ook niet anders,
wanneer je bedenkt dat de techniek vaak hetzelfde is. Het verschil moet je nu zoeken in andere zaken.
Het wordt tijd om de merkentrouwheid op een ander niveau te benaderen. Het wordt tijd om de passie bij de dealer te ontdekken. Welke dealer kan de passie van weleer overbrengen waarmee merken-trouwheid dealer-trouwheid wordt?
reactie op twitter:
@TimoneConsultan Leuk verhaal heb het net even gelezen. @Pereboomautos (Autobedrijf Pereboom Steenwijk)
Een zeer herkenbaar verhaal. Helaas ligt het ook aan de koper, die wil tegenwoordig alleen maar “voordeel”. Ook een lange relatie met een auto neemt af. Na 3 of 4 jaar verdwijnt de auto, daardoor is een hechte band met de auto (lees model /merk) fragiel. De auto wordt gedevalueerd tot gebruiksvoorwerp. Vroeger hadden auto’s vaak een naam, als een gezinslid. Men kon de plussen en de minnen waarderen, gelijk een mens die ook niet perfect is.
Nee, generaties zullen niet zoveel meer opgroeien met dat ene model. Dat betekent dat die generatie nog verder van de auto komt te staan.
Leveranciers moeten daar ook aan denken en juist proberen die band op te bouwen om ook langer met een auto te rijden. Waardoor men aan de klant laat merken dat een merk ook robust is!
Paul Seegers
everyoneweb.com/volvorider
volvo4you@gmail.com
Misschien dat deze bezuinigingen noopt tot herwaardering voor ons bezit. Weer gaan genieten en ervaren wat de auto voor de deur voor je kan betekenen.
En laten we er nou weer eens 15 jaar mee rijden. Lijkt me geweldig. Zie nu steeds vaker en die grote stekkerdozen rijden. Het ziet er niet uit….
Paul Seegers
everyoneweb.com/volvorider
volvo4you@gmail.com
Autobedrijf Hylkema @hylkemapeugeot
@RuudSchols Bedankt voor uw laatste nieuwsbrief! (via twitter)
jeroenpereboom.nl
SEAT Vermeulen schrijft de volgende tweet:
mooi geschreven, ik ben ervan overtuigd dat je bij ons bedrijf wel dat echte gevoel krijg maar ben nooit te oud om te leren.
seat.nl/vestigingen/keesvermeulen.aspx
Inderdaad de merktrouwheid loopt terug. Maar de dealer heeft klantloyaliteit grotendeels zelf in de hand. Sterker nog, indien de dealer zeer goed presteert op het gebied van klantgerichtheid, klantvriendelijkheid en vooral menselijkheid (juiste persoonlijke aandacht), zal de klant zelfs bij een nieuwe voorkeur voor een ander merk bij zijn eigen dealer willen blijven. De dealer kan er relatief makkelijk achter komen of de dealer door de ogen van de klant net zo goed presteert als je zelf zou willen (en denkt). Hiervoor hoef je alleen een af en toe een paar vragen te stellen aan diezelfde klant. Daarmee achterhaal je de informatie die je hiervoor nodig hebt.
Frank van Gool
facebook.com/customeri
frank.van.gool@customer-i.nl
Schaalvergroting en lage redenmenten bij de dealers: glazen paleizen met jonge autogekken die geen relatiebeheerder zijn. Hoge verkoopdruk, bonussen en scoren. Automarketeers die worden voortgedreven door salestijgers met kortingsacties, die de concurrent ook heeft. Angst om achter te blijven, angst om de verkoopdoelen te missen. Geen besef van merkwaarden (“ja, wij zijn geen BMW dus moeten we stunten”).
Herontdek je kracht. Je service, je betrouwbaarheid, de uitstraling van je merk (ook al ben je geen BMW, wees trots op je merk).
Het gaat om mensen, leer ze kennen, en bouw een band op (zie ze niet alleen als een wandelende portemonnee).
Matthijs van Zanten
bisnode.nl/branches/automotive.aspx
matthijs.vzanten@bisnode.nl
@Matthijs……helemaal mee eens. Zet de klant echt centraal en niet de portemonnee van de klant….En let op: een klant voelt ook wat je denkt, hoe je hem/haar ziet. Dat is niet te camoufleren met ogenschijnlijk goed handelen…
Frank van Gool
facebook.com/customer-i
frank.van.gool@customer-i.nl