Het succesvol zoeken naar de juiste oplossing voor je organisatie en daarbij het overzicht weten te bewaren, is als het zoeken van een naald in een hooiberg.
Onlangs vertelde een ondernemer mij dat het gebruik van het business model Canvas hem het overzicht verschafte waar hij al jaren naar op zoek was. Het starten met dit business model stelde hij aanvankelijk meermaals uit maar op een gegeven moment waren zijn smoezen op en moest hij er op een ‘vrijwillige’ manier toch aan geloven. Gelukkig, zoals blijkt na een avond.
Tijdens een avond, die doorging tot in de kleine uurtjes, hebben we zijn organisatie volledig in kaart gebracht. Alle negen bouwstenen van zijn bedrijf zijn uitvoerig aan de orde gekomen. Deze ondernemer kan nu alle gevolgen voor zijn onderneming inzichtelijk maken en dat op een snelle en overzichtelijke manier.
Ook nodigt dit business model uit om situaties te simuleren, zoals het uitbrengen van een nieuw product of een nieuw verkoopkanaal bijvoorbeeld. Want of de genoemde situaties nu werkelijk zo zijn of niet, steeds is duidelijk welke gevolgen de verandering heeft voor alle bouwstenen van de eigen organisatie. Zo kun je een beetje in de toekomst kijken van je eigen organisatie.
Op de vraag waarom deze onderneming nu pas het Canvas model toepast gaf de ondernemer ruiterlijk toe dat hij nooit de diepgang had bereikt zonder mijn begeleiding. “Je weet wel hoe het zit in je organisatie, je weet ook wel waar het aan schort. Het veranderen is bijna net zo moeilijk als het te benoemen”.
Het veranderen gaat nu wel lukken, want dat is de diepgang die het Canvas model biedt. Je hebt meteen een goed overzicht van de consequenties van de veranderingen, een echte stimulans. “Het laat je dingen vinden die je dacht nooit meer te vinden”.
Ben jij nu ook toe aan het vinden van de naald in je eigen hooiberg? Wil je weten hoe ik je daarbij kan helpen?Vul onderstaand formulier in via meer weten?
RUUD